Σχεδόν… τυφλή εμπιστοσύνη έχουν οι Έλληνες ασθενείς στους θεράποντες
γιατρούς τους για τα ζητήματα της επιστήμης τους, αλλά όχι και για
θέματα που σχετίζονται με τις κοινωνικές ευαισθησίες τους.
Σύμφωνα με τα…
αποτελέσματα έρευνας που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου «Θεραπευτική Συµµαχία», πάνω από το 95% των ασθενών αναζητεί την ενημέρωση και την πληροφόρηση αποκλειστικά από τον γιατρό του για όσα αφορούν την κατάσταση της υγείας του, εξετάσεις, φάρμακα κα. Ωστόσο, η σχέση τους… κλονίζεται όταν πρόκειται για θέματα οικονομικά, με τους ασθενείς να καταλογίζουν στους γιατρούς ότι «δεν υπολογίζουν το βαρύ οικονομικό κόστος που κάποιες φορές συνεπάγεται η θεραπεία», αλλά και ότι «συχνά δεν αντιλαμβάνονται πόσο δύσκολη είναι η πρόσβαση των ασθενών στις υπηρεσίες υγείας».
Σύμφωνα με την έρευνα, την οποία παρουσίασαν εκ μέρους της εταιρίας IPSOS η κυρία Τίνα Τρίψα και ο κ. Μιχάλης Καλπαξόγλου, «οι συνθήκες που διαμορφώθηκαν τα τελευταία χρόνια δημιουργούν πιέσεις στο όλο σύστημα και οι ρόλοι πλέον αλλάζουν. Όλοι σήμερα προσδοκούν να υπάρξει ένα σύστημα υγείας στηριγμένο στην «Αξία» (value based healthcare). Το κεντρικό αίτημα όλων των συμμετεχόντων στην έρευνα είναι: πιο ενημερωμένοι ασθενείς και πιο καλά εκπαιδευμένοι γιατροί».
«Η εμπλοκή των ασθενών στα μέτρα και στη λήψη αποφάσεων κρίνεται αναγκαία τώρα περισσότερο από ποτέ, καθώς οι πόροι είναι λίγοι», τόνισε ο κ. Κυριάκος Σουλιώτης, Επίκουρος Καθηγητής Πολιτικής Υγείας, Σχολή Κοινωνικών Επιστηµών Παν. Πελοποννήσου, Επιστηµονικός Συνεργάτης – Επισκέπτης Καθηγητής, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ. Σύμφωνα με τον ίδιο, «το σύστημα υγείας δεν αντέχει διαρροές και όπου υπάρχει σπατάλη θα ακολουθούν ελλείψεις. Πρέπει να δημιουργηθεί μια κουλτούρα διαχείρισης των οικονομικών πόρων, καθώς η αδράνεια μπορεί να προκαλέσει μεγάλη βλάβη στο σύστημα υγείας. Ο ενημερωμένος και ενεργός ασθενής που αναζητά μόνος του τη γνώση είναι απαραίτητος, ενώ η καλή σχέση του ασθενούς με το γιατρό του αποτελεί τον βασικό παράγοντα της καλής και σωστής συμμόρφωσης του ασθενούς».
Η ανάγκη να τοποθετηθεί στο επίκεντρο της θεραπευτικής διαδικασίας η σχέση ιατρού-ασθενούς επισημάνθηκε από όλους τους ομιλητές. Άλλα θέματα που αναδείχτηκαν ήταν τα Θεραπευτικά Πρωτόκολλα και Registries, η Επικοινωνία και διαχείριση των αναγκών του σύγχρονου ασθενή, η Συµµόρφωση ή Συµφωνία στη θεραπευτική αγωγή κ.ά.
Σύμφωνα με τα…
αποτελέσματα έρευνας που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου «Θεραπευτική Συµµαχία», πάνω από το 95% των ασθενών αναζητεί την ενημέρωση και την πληροφόρηση αποκλειστικά από τον γιατρό του για όσα αφορούν την κατάσταση της υγείας του, εξετάσεις, φάρμακα κα. Ωστόσο, η σχέση τους… κλονίζεται όταν πρόκειται για θέματα οικονομικά, με τους ασθενείς να καταλογίζουν στους γιατρούς ότι «δεν υπολογίζουν το βαρύ οικονομικό κόστος που κάποιες φορές συνεπάγεται η θεραπεία», αλλά και ότι «συχνά δεν αντιλαμβάνονται πόσο δύσκολη είναι η πρόσβαση των ασθενών στις υπηρεσίες υγείας».
Σύμφωνα με την έρευνα, την οποία παρουσίασαν εκ μέρους της εταιρίας IPSOS η κυρία Τίνα Τρίψα και ο κ. Μιχάλης Καλπαξόγλου, «οι συνθήκες που διαμορφώθηκαν τα τελευταία χρόνια δημιουργούν πιέσεις στο όλο σύστημα και οι ρόλοι πλέον αλλάζουν. Όλοι σήμερα προσδοκούν να υπάρξει ένα σύστημα υγείας στηριγμένο στην «Αξία» (value based healthcare). Το κεντρικό αίτημα όλων των συμμετεχόντων στην έρευνα είναι: πιο ενημερωμένοι ασθενείς και πιο καλά εκπαιδευμένοι γιατροί».
«Η εμπλοκή των ασθενών στα μέτρα και στη λήψη αποφάσεων κρίνεται αναγκαία τώρα περισσότερο από ποτέ, καθώς οι πόροι είναι λίγοι», τόνισε ο κ. Κυριάκος Σουλιώτης, Επίκουρος Καθηγητής Πολιτικής Υγείας, Σχολή Κοινωνικών Επιστηµών Παν. Πελοποννήσου, Επιστηµονικός Συνεργάτης – Επισκέπτης Καθηγητής, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ. Σύμφωνα με τον ίδιο, «το σύστημα υγείας δεν αντέχει διαρροές και όπου υπάρχει σπατάλη θα ακολουθούν ελλείψεις. Πρέπει να δημιουργηθεί μια κουλτούρα διαχείρισης των οικονομικών πόρων, καθώς η αδράνεια μπορεί να προκαλέσει μεγάλη βλάβη στο σύστημα υγείας. Ο ενημερωμένος και ενεργός ασθενής που αναζητά μόνος του τη γνώση είναι απαραίτητος, ενώ η καλή σχέση του ασθενούς με το γιατρό του αποτελεί τον βασικό παράγοντα της καλής και σωστής συμμόρφωσης του ασθενούς».
Η ανάγκη να τοποθετηθεί στο επίκεντρο της θεραπευτικής διαδικασίας η σχέση ιατρού-ασθενούς επισημάνθηκε από όλους τους ομιλητές. Άλλα θέματα που αναδείχτηκαν ήταν τα Θεραπευτικά Πρωτόκολλα και Registries, η Επικοινωνία και διαχείριση των αναγκών του σύγχρονου ασθενή, η Συµµόρφωση ή Συµφωνία στη θεραπευτική αγωγή κ.ά.